امروزه در حوزه‌های مختلفی برای چاپ تبلیغات، لوح‌ها، هدایا و دکوراسیون‌های داخلی و خارجی از چاپ فلز استفاده می‌شود که نسبت به سایر متریال‌های مورد استفاده از کیفیت چاپی و ماندگاری بالاتری برخوردار هستند. آن دسته از افرادی که به دنبال تبلیغ کار خود با استفاده از چاپ فلز هستند می‌دانند که استفاده از فلز علاوه بر منحصر بفرد بودن، دارای مزایای دیگری چون ماندگاری در برابر شرایط مختلف و کاهش درصد آسیب است. با توجه به همه این مسائل در این مقاله از آی آر چاپ قصد داریم به طور کامل بررسی کنیم که منظور از چاپ روی فلز چیست و چه مزایایی دارد؟

 

بهترین روش‌های چاپ روی فلز؟

معمولا برای چاپ مستقیم روی فلز از روش‌هایی مانند چاپ تامپو و چاپ سیلک استفاده می‌شود ولی محدودیتی که این روش‌ها دارند این است که نمی‌توانند از رنگ های ‌متنوع پشتیبانی کنند و در ضمن کیفیت چاپ و رزولوشن آن‌ها نسبت به دستگاه‌های جدید پایین‌تر است. چاپ فلت بد روی فلز روشی است که توسط دستگاه چاپ uv یا همان دستگاه چاپ فلت بد (flat bed) انجام می‌شود که دستگاه چاپ روی سطوح سخت است. این دستگاه در واقع دستگاه چاپ رنگی روی فلز است که روی انواع فلز اعم از گالوانیزه، آلومینیوم، استیل و آهن کار چاپ را انجام می‌دهد. چاپ روی فلز کاربردهای متنوعی در حوزه چاپ تابلوهای اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی، ابزارآلات، لوگوها و برچسب‌های فلزی دارد. در ادامه با ما باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

چاپ فلت بد چیست؟

فلت بد همانطور که از نامش پیداست دستگاهی دارای یک صفحه صاف و تخت است که ورقه‌های فلز برای چاپ روی آن قرار می‌گیرند. یکی از مزایای چاپ فلت بد برای کاربران این است که به راحتی می‌توانند ارتفاع را نسبت به قطر کار تغییر دهند. چاپ روی فلز در دستگاه‌های دیجیتال انجام می‌گردد که در آنها از اشعه فرابنفش برای خشک کردن جوهر در چاپ استفاده می‌شود. تفاوت چاپ یووی و چاپ اکوسالونت نیز در نحوه خشک کردن جوهر است؛ که در چاپ فلت بد، جوهر سریعتر توسط پرتو فرابنفش خشک شده و چون به طرح حجم می‌دهد باعث می‌شود که طرح مورد نظر برجسته دیده شود.

قیمت چاپ روی فلز

برای کاهش قیمت چاپ عکس روی فلز چند توصیه را جدی بگیرید.  اول از اینکه بهتر است که از رنگ سفید در طرح خود استفاده نکنید چرا که این کار هزینه کار شما را بالاتر خواهد برد. برای داشتن طرح سفید بهتر است که رنگ فلز و زمینه اصلی چاپ، سفید باشد. نکته دیگر اینکه برای کاهش هزینه چاپ بهتر است تا می‌توانید تعداد نوبت های چاپ را کاهش دهید. برای مثال اگر ۴ قطعه ۵۰ در ۲۰۰ سانتیمتر دارید بهتر است یک طرح ۲۰۰ در ۲۰۰ سانتیمتر داشته باشید و هر ۴ قطعه را در یک نوبت چاپ کنید و بعد از آن به برش قطعه بزرگ بپردازید.

کار دیگری که باید انجام دهید تا هزینه‌های شما کاهش پیدا کند این است که در هنگام خرید ورق دقت کنید که شکم نداشته باشد. در این صورت ممکن است در هنگام چاپ به مشکل برخورید و به کیفیت لازم نرسید. معمولاً در صورتی که ورق شما شکم داشته باشد تعداد رفت و برگشت‌های دستگاه چاپ UV توسط اپراتور زیاد می‌شود و در  نتیجه هزینه چاپ شما بالاتر خواهد رفت.