سیم ارت به معنای سیم اتصال به زمین است و کاربرد اصلی این سیم ممانعت از برق گرفتگی می باشد. به طور کلی سیم کابلی است که به طور تقریبی در تمامی دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی وجود دارد.

در واقع امکان نشت جریان اتفاقی است که در بسیاری از مدارات الکترونیکی وجود دارد و در مواردی این نشتی توسط بدنه های فلزی و یا قطعات هادی دیگر به قسمت های سطحی لوازم برقی می رسد و به همین علت با لمس یک وسیله مقداری جریان الکتریسیته به بدن انسان منتقل می شود که این اتفاق در مواردی باعث برق گرفتگی و یا آسیب رسیدن به آن وسیله می شود. کابل ارت با انتقال نشتی جریان برق به زمین از برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری می نماید.

به همین علت لازم است برای کاربری بیشتر و بهتراز لوازم الکتریکی حتما از سیم ارت به کار گرفته شود.

کابل ارت امروزه در صنایع مختلف استفاده می شود و در صنایع مسکونی نیز گاها از آن استفاده می شود.

هرجا سخنی از اتصال به زمین در مورد دستگاه های الکترونیکی باشد، الزاماً به این معنی نیست که باید یک سیم از دستگاه به زمین متصل شود.

یک دستگاه الکترونیکی هنگام روشن کردن، نیازمند برق منفی و مثبت است. برق مثبت همان سیمی است که دارای ولتاژ و آمپر بوده و به ورودی مدار متصل می شود، در مقابل سیم منفی دارای هیچ نوع برقی نیست و به خروجی مدار (خروجی برق) متصل می شود تا برق از مثبت به منفی برود، که در این حالت دستگاه برقی می تواند کار کند، زیرا بایستی برق جریان پیدا کند و بدون اتصال سیم منفی جریان برق برقرار نمی شود. به سیم منفی هم در واقع سیم اتصال به زمین یا همان کابل ارت گفته می شود.

 

کاربرد سیم ارت در سیم کشی خانه

از سیم ارت در تمام وسایل برقی خانگی همچون یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کولر، مایکروفر، اجاق گازهای دارای ترموکوبل و … می توان استفاده نمود.

همچنین جهت ممانعت از انتقال مواد قابل اشتعال و ایجاد الکتریسیته ساکن هنگام تعمیرات الکتریکی نیز از آن استفاده می شود.

هدف از ایجاد سیستم ارتینگ در دستگاه های الکترونیکی خانگی این است که در صورت اتصال سیم فاز یا نول دستگاه به بدنه آن و در حالتی که نشتی جریان برق وجود دارد، این جریان نشتی به وسیله کابل ارت به زمین منتقل شود.

البته استفاده از آن در صنایعی که با برق فشار قوی سر و کار دارند با اهمیت تر است، زیرا جریان های الکتریکی فشار قوی بسیار خطرناک تر از جریان های برق شهری بوده و در صورت عدم استفاده از آن امکان ایجاد خطرات جبران ناپذیری وجود دارد.

در حال حاضر به جز کارخانه ها و صنایع تولید برق اکثر ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری برای سیم کشی های برق خود از سیم و کابل بهره می برند.

این سیم از یک سو به وسایل الکتریکی و الکترونیکی و از سوی دیگر به سیستم های لوله کشی آب یا چاه ارت اتصال می یابد که البته استفاده از چاه ارت ایمن تر است. تمام وسایل الکتریکی و الکترونیکی باید کابل اتصال به زمین داشته باشند، اما در وسایلی که بدنه آن ها رساناست حتماً بایستی سیم ارت را به کار ببرند.